Preskočiť na hlavný obsah

Upíri

Ako všetko, aj knihy podliehajú móde. Samozrejme, sú klasiky, ale nie všetci píšu len preto, že musia zo seba dostať isté veci. Niektorí píšu aj pre peniaze. No a potom vznikajú viac či menej kvalitné diela, ktoré vyvolávajú davové šialenstvo, plnia kinosály a napĺňajú vrecká nespočetnému množstvu ľudí. Tým však nechcem povedať, že to čo sa nepredáva tak dobre ako bestsellery alebo sa nečíta, je automaticky kvalitná literatúra.

Hlavne v posledných rokoch sa v knižnom svete rozšírili rôzne módne záležitosti. Niekto raz začne písať o upíroch, všetci píšu o upíroch. Každý s nejakým vlastným twistom, ale krvilačné bytosti ostávajú takmer nezmenené. Podivné, že tento trend odštartovali trblietavé jednorožce, ktoré nemajú s klasickou Stokerovskou príšerou nič spoločné. Ale tak každé dievča potrebuje svojho princa na bielom koni. A keď to bude trblietajúci sa upír na striebornom športiaku, o to lepšie.

Twilight Sága


Prvú časť som čítala v čase, keď na Slovensku ešte nebol tento fenomén známy a nevyskakoval na vás dobre že nie z každej konzervy. Prvú knihu som si užila. Nie je to nič svetoborné, ale je to milé, pekné, dievčenské, a na tú dobu to bolo inovatívne. Rodičom možno naskakovali zimomriavky z tohto ako ich dievčatá čítajú o láske Belly a Edwarda, no aj tak sa nakupovali knihy, chodilo na filmy.  Posledná kniha bola rozdelená na dva filmy, vraj aby sa materiál mohol spracovať čo najlepšie. Ha, ha, ha. Producenti pozabudli, že im aj prinesú dvakrát toľko peňazí. Ešteže to nebolo 3D. Nech sa spisovatelia, teda hlavne spisovateľky, snažia ako chcú, fenomén podobný Twilightu tu už asi nebude. Pre niekoho škoda, pre niekoho ako dobre...


Pravá krev


Séria vychádza aj v češtine. Má nechutné obálky, preklad je na "houby", ale aj tak si to stále kúpim a, žiaľbohu, aj čítam. Pretože verím, že keď je z toho tak skvelý, uletený, zvrátený a surový seriál, tak na tých knihách môže byť aj niečo dobré. Na štvrtej časti je :). Ale inak je to o tom istom. A Eric má rovnako dlhé vlasy ako Sookie, WTF?

Nech vojde ten pravý


Tomuto sa hovorí twist na známu tému, bez vytvorenia úplne iného živočíšneho druhu. Desivé, strašidelné, depresívnosť je podčiarknutá aj šedou a chladnou severskou atmosférou. Aj preto je to také dobré. Známa téma, známy predátor, v podobe malého dievčatka ešte viac podčiarkuje mýtus manipulatívnej krvilačnej beštie, ako ho poznáme zo Stokerovho románu. Odporúčam. Lindqvist vie písať. Okrem vlastného pohľadu na upírov nám ponúka aj vlastných zombíkov, ktorí majú ďaleko od tých chodiacich mŕtvol z Walking Dead, no sú o to desivejší.

Dracula


Klasika žánru. Hádam každý fanušík hororu to má prečítané, a nielen raz. Denníková forma, opisy a dusivá atmosféra rumunských hôr. Dodnes mám pred očami scénu ako knieža zlieza po stene.

Žihadlá


Vampirizmus je doslova morom, ktorý ničí ľudskú rasu a mení ju na bezpohlavné krvilačné kreatúry. Veľa krvi, dusivá atmosféra, a samozrejme, na pozadí toho všetkého, dráma jedného človeka.




Vampírska akadémia

Úplne iní upíri. Dokonca niekoľko druhov. Všetko je to zasadené do strednej školy a okorenené zakázanou láskou. Že ste ešte nečítali? Na akej planéte žijete? Chystá sa filmové spracovanie, takže už to naozaj musíte prečítať.


Škola noci

Zase iná upírska filozofia. Iné pravidlá. Ale znova stredná škola pre nie normálnych tínedžerov. No na svoju škodu je Škola noci prekombinovaná, prefláknutá a celá tak veľmi "over the top", že v istých momentoch je aj Pravá krev celkom normálna (na svoje pomery). Milión častí, v ktorých sa nič nerieši. Ak máte veľa času a pevné nervy...

Komentáre

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Môj 2016

Rok 2016 bol najlepším rokom môjho života. Som si vedomá, že z hľadiska správ a svetových udalostí to nebolo dobré, ale pre mňa osobne bol rok 2016 skvelým, jedinečným a úžasným.
Začala som diplomovkou. To bol môj hlavný projekt v prvých mesiacoch roka. Bol to boj, naučila som sa veľa nielen o blogoch, ale aj sama o sebe. Popri usilovnej práci som pozerala The 100. Ako odmenu, väčšinou. V tomto období som sa zamilovala do piesní z muzikálu Hamilton a tiež som sa namotala na podcasty (*spoiler: v poslednom čase som sa odmotala). Po diplomovke prišlo na rad učenie sa na štátnice a príprava na prijímacie skúšky na doktorandské štúdium. Neraz som si kládla otázku na čo som sa to dala, keď som nevedela ani prihlášku vypísať... stáva sa aj lepším.
Niekedy na jar vyšla v slovenčine kniha Patricka Ness  The Rest of Us Just Live Here a moja GR reakcia na knihu sa dostala na jej obálku! Ešte stále sa z toho vytešujem a kniha ma v noci straší, lebo jej chrbát (a predná strana, ale ja vidím z p…

MOJE NAJ: Knihy 2016

Znova je tu, ten čas, keď sa začal nový rok a ja mám potrebu uzavrieť ten minulý kopou článkov o knihách, ktoré som v uplynulom roku prečítala. Pre rok 2016 som sa rozhodla pre top osem, nie pre napr. 16. Dôvodov je niekoľko, začínajúc tým, že som neprečítala veľa kníh, a určiť top 16 zo 66 sa mi zdalo priveľa. Druhým dôvodom bolo, že tento rok vo mne ostala tých kníh pomenej. O to sú však tieto lepšie :) TOP 8 roku 2016 je:
Crooked Kingdom by Leigh Bardugo - Posledná kniha, ktorú som v roku 2016 prečítala bola tým najlepším, čo som v minulom roku prečítala. Poradie kníh je skôr podľa toho ako som ich čítala, ale Crooked Kingdom sa mi čítalo a páčilo jednoznačne najviac. Kniha mala všetko čo mám rada: akciu, vzťahy, skvelé prepracované postavy, atmosféru, krásnu obálku, sarkazmus. A preto je, aj keď sa nehráme na favoritov, tým najlepším čo som v roku 2016 čítala. A keby len v minulom roku...We Should All Be Feminist by Chimamanda Ngozi Adichie - Táto kniha, myslím si, nepotrebuje žiad…

June and July Wrap Up + Catch Up

Dvojmesačný výpadok na blogu tu už dávno nebol. A prečo k nemu prišlo? Ani sama neviem, dôvodov je viac, hlavným asi moja lenivosť. Potom toho bolo dosť do školy, znova som robila semináre, písala seminárky a pomáhala organizovať konferenciu (pri čom som prišla minimálne o 6 mesiacov života a všetky ilúzie ohľadne dospelých ľudí s titulmi, hrôza). Veľa som toho ani nečítala, skôr som pozerala seriály, ale aj to také... veď vám nižšie napíšem :) Celkovo boli jún a júl také nejaké lenivé neslané mesiace. Môj momentálny stav nazývam letný mozog a už je z toho pomaly diagnóza, ktorú musím začať liečiť, lebo už je po polke prázdnin a ja som ešte nezačala písať minimovku.
Reading Wrap UpPaula Hawkins: Do vody- Nie som veľkou fanynkou autorkinej prvej knihy, táto mi sadla viac. Ale aj tak nechápem čo na nej všetci vidia - je to tuctové, nezapamätateľné. No dobre, rýchlo sa to číta, len tých pohľadov tam je vždy nejako príliš veľa.  3*Cassandra Clare: Polnočná dáma - Oddychovka, ale mám otázku…