Preskočiť na hlavný obsah

Predsavzatia po polroku

Ako je to s predsavzatiami po pol roku? 

Po prvé: Moja Goodreads challenge sa už dvakrát zmenila: z 60 na 75 kníh a minule som ju ešte zvýšila na okrúhlych 100 kníh (a začínam rozmýšľať o tom, že ju dám na 120, teda na dvojnásobok pôvodného čísla)!

Najmä vďaka škole som nečítala veľa YA kníh. Ani veľa anglických kníh! Takmer nič čo by vyšlo v tomto storočí... Takže žiadna YA bublina mi zatiaľ nehrozí, myslím si.

A ako je to s ďalšími predsavzatiami, ktoré som si na rok 2015 predsavzala? Chcela som prečítať:
  • jednu ruskú klasiku - Zápisky mladého lekára od Michaila Bulgakova. K prečítaniu tejto knihy ma inšpiroval seriál Young Doctor´s Notebook, ktorý je adaptáciou knihy. Myslela som si, že len seriál v absurdnosti a irónii preháňa, ale ono je to tak aj v knihe :)
  • jednu francúzsku klasiku
  • jednu faktografickú knihu, ktorá však nemôže byť do školy - Ráta sa aj kniha esejí? Myslím, že áno, predsa len sú to moje predsavzatia :) Bad Feminist od Roxane Gay. Kniha, ktorú by si mali prečítať všetci, ženy, muži, bieli, čierni, milovníci popkultúry. Veľmi eye-opening kniha.
  • jednu knihu od držiteľa Nobelovej ceny
  • jednu knihu z Man Booker Prize longlistu a jednu zo shortlistu, na roku nezáleží - We Need New Names od NoViolet Bulawayo bola na short liste pre MBP.
  • jednu auto/biografickú knihu - Born Standing Up od Steva Martina, počúvala som ju ako audioknihu, lebo tak to mám rada...
  • jednu knihu, ktorá vyhrala Pulitzerovu knihu
  • jednu knihu od slovenského autora, ktorú nemusím čítať do školy - Adaptácia od Miroslavy Varáčkovej nebola mojím "šialkom" kávy...
  • (aspoň) po jednej knihe od autora z každého kontinentu, okrem Antarktídy, samozrejme - Work in Progress, zatiaľ mám veľa európskych a severoamerických autorov, plus dve Austrálčanky a jednu africkú autorku 
  • a prečítať celú in-progress poličku, a ak to bude v mojich silách, napridávať tam nové knihy - zatiaľ som prečítala len  Sklený vrch od Alfonza Bednára pre lepší pocit ku skúške (medzi nami dievčatami, nejako ma nenadchol), ale žiadnu knihu som nepridala!
A pri všetkom tom sumarizovaní som zistila, že môj pomer medzi autormi a autorkami je až hrozivo nevyrovnaný. Prečítala som takmer dvakrát viac kníh od spisovateľov ako od spisovateliek. Ale to je problém školského čítania, kde nám zadávajú cca 99 percent mužských autorov. Tak som sa rozhodla čítať viac žien, také malé interné predsavzatie: kniha od mužského autora by sa mala prečítať po dvoch knihách od ženských autoriek. Zatiaľ to vychádza, uvidíme do kedy mi to vydrží. Musím to nejako vyrovnať, zatiaľ to celkom ide.

Myslím si, že som zatiaľ na tom s predsavzatiami dobre. Ale čo je najdôležitejšie, tie knihy ma (väčšinou) bavia takže sa do ich čítania nemusím nútiť. Čo je už len krajšie ako čítať pre radosť, nie?

Do prečítania...


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Môj 2016

Rok 2016 bol najlepším rokom môjho života. Som si vedomá, že z hľadiska správ a svetových udalostí to nebolo dobré, ale pre mňa osobne bol rok 2016 skvelým, jedinečným a úžasným.
Začala som diplomovkou. To bol môj hlavný projekt v prvých mesiacoch roka. Bol to boj, naučila som sa veľa nielen o blogoch, ale aj sama o sebe. Popri usilovnej práci som pozerala The 100. Ako odmenu, väčšinou. V tomto období som sa zamilovala do piesní z muzikálu Hamilton a tiež som sa namotala na podcasty (*spoiler: v poslednom čase som sa odmotala). Po diplomovke prišlo na rad učenie sa na štátnice a príprava na prijímacie skúšky na doktorandské štúdium. Neraz som si kládla otázku na čo som sa to dala, keď som nevedela ani prihlášku vypísať... stáva sa aj lepším.
Niekedy na jar vyšla v slovenčine kniha Patricka Ness  The Rest of Us Just Live Here a moja GR reakcia na knihu sa dostala na jej obálku! Ešte stále sa z toho vytešujem a kniha ma v noci straší, lebo jej chrbát (a predná strana, ale ja vidím z p…

MOJE NAJ: Knihy 2016

Znova je tu, ten čas, keď sa začal nový rok a ja mám potrebu uzavrieť ten minulý kopou článkov o knihách, ktoré som v uplynulom roku prečítala. Pre rok 2016 som sa rozhodla pre top osem, nie pre napr. 16. Dôvodov je niekoľko, začínajúc tým, že som neprečítala veľa kníh, a určiť top 16 zo 66 sa mi zdalo priveľa. Druhým dôvodom bolo, že tento rok vo mne ostala tých kníh pomenej. O to sú však tieto lepšie :) TOP 8 roku 2016 je:
Crooked Kingdom by Leigh Bardugo - Posledná kniha, ktorú som v roku 2016 prečítala bola tým najlepším, čo som v minulom roku prečítala. Poradie kníh je skôr podľa toho ako som ich čítala, ale Crooked Kingdom sa mi čítalo a páčilo jednoznačne najviac. Kniha mala všetko čo mám rada: akciu, vzťahy, skvelé prepracované postavy, atmosféru, krásnu obálku, sarkazmus. A preto je, aj keď sa nehráme na favoritov, tým najlepším čo som v roku 2016 čítala. A keby len v minulom roku...We Should All Be Feminist by Chimamanda Ngozi Adichie - Táto kniha, myslím si, nepotrebuje žiad…

Sarah J. Maas: A Court of Mist and Fury

*Ide o recenziu druhej časti v sérii, preto článok obsahuje spoilery pre prvú časť. Článok obsahuje spoilery aj pre recenzovanú knihu, lebo som sa nevedela udržať na uzde. Čítajte na vlastné riziko.*

“I was not a pet, not a doll, not an animal.
I was a survivor, and I was strong.
I would not be weak, or helpless again
I would not, could not be broken. Tamed.”

Moja láska pre SJM a jej knihy nie je tajomstvom. Ešte aj moja mamina vie, ktoré knihy myslím ak spomeniem "tú sériu" (tak je u nás doma známa Throne of Glass séria). A ako správna fanúšička som sa pustila aj do čítania jej druhej série, ktorá má veľmi dlhý názov, preto ho napíšem len raz, potom budem používať skratku. Tou sériou je A Court of Thorns and Roses, inak známa ako ACOTAR.

Prvá kniha sa mi páčila. Aj recenziu som na ňu napísala. Kniha sa mi páčila aj keď hlavná hrdinka mi liezla na nervy, hlavný hrdina bol nezaujímavý, jeho priateľ, ale najmä záporák mali viac charizmy. Ale aj tak sa mi kniha páčila. Veľa vecí,…