Preskočiť na hlavný obsah

O ženských postavách. Zamyslenie #7

Neviem či tento článok dáva nejaký zmysel. Ide o úvahy a postrehy (neviem či je to to správne slovo), ktoré mi už dlho chodia po rozume. Ženské postavy a ich zobrazovanie v knihách a seriáloch. Čo pre mňa robí ženskú postavu. Na čo som alergická. Možno tento článok nikdy nebude na blogu, ale musím to už zo seba dostať...

Všade je to teraz samá rovnoprávnosť, feminizmus a silné ženské postavy. Ale kto sú to tie silné ženské postavy? Dnes bude reč o tom čo robí zo ženskej postavy ženskú postavu s veľkým Ž pre mňa.

zdroj
Mojou najobľúbenejšou knižnou ženskou postavou je Celaena Sardothien zo série Throne of Glass. Dôvodov je viacero: je to kick ass vrahyňa, rada číta knihy, ale je aj citlivá a rada sa parádi, rada sa sama sebe páči. To je niečo čo som u iných postáv YA kníh veľmi nevidela, napr. taká Katniss alebo Triss, sú síce tiež kick ass hrdinkami, ale nemôže byť kick ass hrdinkou aj niekto kto má rád šaty a sem-tam (nie vždy, samozrejme) sa rád vyparádi? Ja osobne rada nosím sukne a šaty, maľujem sa, lakujem si nechty. Nie vždy, ale napríklad čas keď si ráno robím make up považujem za akúsi formu meditácie. Znie to hrozne gýčovo, ale robím to pre seba. Je to taký me time v raňajšom zhone. S nikým sa nerozprávam, nič nepočúvam. Je to upokojujúce a ako som napísala už vyššie, taká moja "meditácia". Preto rada vidím v knihách (a iných formách umenia) postavy, ktoré sú silné, nezávislé ženy, ktoré nepotrebujú potláčať svoje dievčenské záľuby (neviem ako inak by som to nazvala) a aj tak sú považované za silné ženské hrdinky.Viete čo tým myslím, nie? Na to aby bola ženská postava silnou postavou nemusí chodiť od rána do večera zababraná od blata.

zdroj
Zoberme si napríklad takú Sansu a Aryu Stark zo série A Song of Ice and Fire. Obe sú to silné postavy, každá svojím spôsobom. Kým Arya sa spolieha na svoj meč, Sansa sa pohybuje v spletitej sieti intríg. Je preto slabšou postavou? Nemyslím si. Osobne ju mám radšej ako Aryu. Nie je to o tom, že jedna si vybrala "ženské zbrane" a druhá "hrubú silu". Podľa mňa je to skôr o tom, že samy seba poznajú a vedia v čom sú dobré. Nejde o to, že keď má jedna meč a druhá vie ako sa pohybovať v spletitých intrigách, že jedna je nadradená druhej.

Na predmet apretácia textu sme mali urobiť korektúry poviedok zo súťaže Mladá slovenská poviedka 2015 (vyučujúci je jedným z porotcov súťaže). Úroveň poviedok bola pomerne vysoká, ale často sa tam vyskytoval jeden fenomén, na ktorý som maximálne alergická. Hlavnou postavou je dievča, väčšinou zakríknuté, podľa vlastných slov (lebo je aj rozprávačkou príbehu, nie?) nie veľmi pekné. Ale dievča stretne chalana, ktorý jej hneď po prvom stretnutí povie, že je krásne, jedinečné. Dievča tomu uverí, zrazu to v sebe samo nájde. Popritom prešlo asi 10 riadkov textu. Nič také svetoborné sa nestalo (okrem onoho stretnutia). Len jej to povedal nejaký chalan, ktorý ju napríklad zrazil na bicykli, a ona sa doňho zamiluje. Zrazu akoby zistilo svoju hodnotu len preto, že jej to povedal nejaký chalan. Nemusím asi ani podotýkať, že poviedky mali ženské autorky. To naozaj žena/dievča/osoba iného ako mužského pohlavia musí nájsť svoju hodnotu, svoju krásu až po tom ako jej to povie MUŽ?

zdroj
Jedna z mojich obľúbených postáv je Lydia Martin zo seriálu Teen Wolf. Ale určite nie prvé dve (1 a pol) série. Lydia je super múdra, ale v prvých dvoch sériách (najmä v prvej) to neukazuje a robí sa sprostou. Ale potom, keď zistí, že je vo vlkolačom seriáli, začne odhaľovať, že nemá v hlave slamu a v tom momente sa stáva jednou z mojich troch obľúbených postáv (Derek, Stiles, Lydia).

Neviem či som sa v tomto článku vyjadrila tak ako som chcela. Myslím si, že som sa vyjadrila tak ako to cítim. Veci, ktoré máme radi a ktoré sa nám páčia, sú veľmi subjektívne. Vyjadrím sa alibisticky, toto je môj názor, toto sú veci, ktoré sa mne páčia, postavy, o ktorých rada čítam, ktoré rada sledujem. Je veľmi príjemné konečne zo seba dostať niečo čo mi behalo po rozume už hrozne dlho. Dúfam, že článok preto nevyzerá veľmi ubehane :)


Článok na podobnú tému, ktorý trochu inšpiroval tento môj nájdete TU

Do prečítania...


Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Môj 2016

Rok 2016 bol najlepším rokom môjho života. Som si vedomá, že z hľadiska správ a svetových udalostí to nebolo dobré, ale pre mňa osobne bol rok 2016 skvelým, jedinečným a úžasným.
Začala som diplomovkou. To bol môj hlavný projekt v prvých mesiacoch roka. Bol to boj, naučila som sa veľa nielen o blogoch, ale aj sama o sebe. Popri usilovnej práci som pozerala The 100. Ako odmenu, väčšinou. V tomto období som sa zamilovala do piesní z muzikálu Hamilton a tiež som sa namotala na podcasty (*spoiler: v poslednom čase som sa odmotala). Po diplomovke prišlo na rad učenie sa na štátnice a príprava na prijímacie skúšky na doktorandské štúdium. Neraz som si kládla otázku na čo som sa to dala, keď som nevedela ani prihlášku vypísať... stáva sa aj lepším.
Niekedy na jar vyšla v slovenčine kniha Patricka Ness  The Rest of Us Just Live Here a moja GR reakcia na knihu sa dostala na jej obálku! Ešte stále sa z toho vytešujem a kniha ma v noci straší, lebo jej chrbát (a predná strana, ale ja vidím z p…

MOJE NAJ: Knihy 2016

Znova je tu, ten čas, keď sa začal nový rok a ja mám potrebu uzavrieť ten minulý kopou článkov o knihách, ktoré som v uplynulom roku prečítala. Pre rok 2016 som sa rozhodla pre top osem, nie pre napr. 16. Dôvodov je niekoľko, začínajúc tým, že som neprečítala veľa kníh, a určiť top 16 zo 66 sa mi zdalo priveľa. Druhým dôvodom bolo, že tento rok vo mne ostala tých kníh pomenej. O to sú však tieto lepšie :) TOP 8 roku 2016 je:
Crooked Kingdom by Leigh Bardugo - Posledná kniha, ktorú som v roku 2016 prečítala bola tým najlepším, čo som v minulom roku prečítala. Poradie kníh je skôr podľa toho ako som ich čítala, ale Crooked Kingdom sa mi čítalo a páčilo jednoznačne najviac. Kniha mala všetko čo mám rada: akciu, vzťahy, skvelé prepracované postavy, atmosféru, krásnu obálku, sarkazmus. A preto je, aj keď sa nehráme na favoritov, tým najlepším čo som v roku 2016 čítala. A keby len v minulom roku...We Should All Be Feminist by Chimamanda Ngozi Adichie - Táto kniha, myslím si, nepotrebuje žiad…

June and July Wrap Up + Catch Up

Dvojmesačný výpadok na blogu tu už dávno nebol. A prečo k nemu prišlo? Ani sama neviem, dôvodov je viac, hlavným asi moja lenivosť. Potom toho bolo dosť do školy, znova som robila semináre, písala seminárky a pomáhala organizovať konferenciu (pri čom som prišla minimálne o 6 mesiacov života a všetky ilúzie ohľadne dospelých ľudí s titulmi, hrôza). Veľa som toho ani nečítala, skôr som pozerala seriály, ale aj to také... veď vám nižšie napíšem :) Celkovo boli jún a júl také nejaké lenivé neslané mesiace. Môj momentálny stav nazývam letný mozog a už je z toho pomaly diagnóza, ktorú musím začať liečiť, lebo už je po polke prázdnin a ja som ešte nezačala písať minimovku.
Reading Wrap UpPaula Hawkins: Do vody- Nie som veľkou fanynkou autorkinej prvej knihy, táto mi sadla viac. Ale aj tak nechápem čo na nej všetci vidia - je to tuctové, nezapamätateľné. No dobre, rýchlo sa to číta, len tých pohľadov tam je vždy nejako príliš veľa.  3*Cassandra Clare: Polnočná dáma - Oddychovka, ale mám otázku…