Preskočiť na hlavný obsah

Knihy a seriály

Keď nečítam (takmer) vždy sledujem nejaký seriál. Cez leto bola uhorková seriálová sezóna, preto som sa rozhodla trochu si zaspomínať a spárovať knihy a seriály. Dvojice kniha - seriál nie sú robené nejako exaktne, ale pocitovo. Väčšinou majú (aspoň) niečo spoločné :)


Tiny Pretty Things (kniha) a Flesh and Bone (TV Show)

 

Anotácia TPT síce na goodreads začína ako Pretty Little Liars meets Black Swan, podľa mňa je to skôr taká PG 13 knižná verzia veľmi efektného temného baletného seriálu Flesh and Bone. TPT je príbehom troch dievčat, ktoré sú spolužiačkami na prestížnom baletnom konzervatóriu v New Yorku. Hlavnou postavou FaB je tanečníčka, ktorá dostala miesto v prestížnom newyorskom baletnom súbore, ale samozrejme, má temnú minulosť, čudného brata a všetky jej kolegyne ju nenávidia, lebo je najlepšia tanečníčka a všetkých svojimi pohybmi hneď okúzli.
Spoločné: balet, intrigy, intrigy a intrigy :)


Fallout (kniha) a Supergirl (TV show)

 

Fallout je kniha, ktorej hlavná hrdinka sa volá Lois Lane a práve nastúpila do ďalšej školy. Áno, je to TÁ Lois Lane a podobne ako prvá séria Supergirl, toto je primárne jej príbeh. A podobne ako v Supergirl, aj tu si s Clarkom Kentom píše len maily. Lenže Lois narozdiel od Kary nevie s kým si píše. Čo je pochopiteľné, veď aj Superman chodil na strednú školu. Najprv som začala čítať knihu, ale bolo to v post štátnicovom opare, kedy ma nič nebavilo. Práve v tomto opare bola zverejnená informácia, že Tyler Hoechlin bude hrať Supermana v druhej sérii Supergirl. A tak som si, ako správna fangirl, musela dopozerať prvú sérii Supergirl, kým sa tam objaví #Superbutt (vygooglite, uvidíte :). Takáto prízemná vec do môjho života priniesla jednej z najlepších seriálov, aké pozerám. Hlavné postavy sú ženy, ktoré nakopú zadok chlapovi, ale aj tak nie sú dokonalé. Plus Cat Grant a jej komentáre o dnešnej mládeži a postavení ženy sú the best. A keď Cat Grant, ktorú hrá Calista Flockhart, povie, že nepôjde na rande s Harrisonom Fordom, lebo so ženatými nechodí :) Šou sa volá Supergirl a je to jej príbeh. Nie je to o Supermanovi. Podobne ako v knihe, kde je hlavnou hrdinkou Lois, ktorá za pomoci svojich kamarátov a chlapíka s internetu s nickom Smallvilleguy, prekazí experiment s vymývaním mozgov. To teda urobia v prvej knihe, dvojku som ešte nečítala.
Spoločné: ženské postavy z príbehov o Supermanovi píšu svoje vlastné


UnWind (kniha) a Braindead (TV show)

 

Je tu ešte niekto kto nevie, že UnWind je moja najnajnaj dystópia? Lebo je tak strašidelne možná a reálna v relatívne krátkom čase? Braindead je zase seriál o tom, ako sa vo Washingtone objavia vesmírne chrobáky, ktoré napádajú mozgy politikov a úradníkov. Tí o mozgy prídu, začnú sa správať ako bábky a celé je to tak bizardné až do okamihu keď si pozriete nejaké politické spravodajstvo a začnete sa zamýšľať nad tým, či sa to už nezačalo diať. Lebo niekedy začínam mať pocit, že realita je bizardnejšia ako fikcia. Ak už pre nič, Braindead má Aarona Tveita a spievané rekapitulácie minulých dielov :)
Spoločné: dystopická vízia spoločnosti, ktorá sa zdá až priveľmi reálna


Throne of Glass (kniha) a Jessica Jones (TV show)

 

A dostávam sa k tým dvojiciam, ktoré sú spojené na základe nejakej zvláštnej linky v mojom mozgu. Tak postupne: Celaena Sardothien je najväčšia badass vrahyňa, nakopávačka zadkov, moja najobľúbenejšia ženská postava. Jessica Jones je baddass superhrdinka, ktorá vyzerá, že má všetko na háku, ale nemá, moja naj superhrdinka,a to ani nelieta, len skáče :) Čo majú tieto dve spoločné? Sú to, prestávam mať túto frázu rada, ale silné ženské hrdinky, ktoré nie sú definované svojimi vzťahmi s mužmi, ale samé sebou. Väčšinou. Obe si spytujú svedomie kvôli činom, ktoré vykonali, ale zároveň chcú stále pomáhať ľuďom.
Spoločné: hlavné ženské postavy, ktoré sú nielen silné, ale aj zraniteľné, majú svoje slabosti a chyby


The Argonauts (kniha) a Transparent (TV show)

 

The Argonauts je útla knižočka, ktorá rozpráva o autorkinom vzťahu s jej mužom, hovorí o rodovej identite a je to krásne napísaná románová non-fiction kniha, do ktorej je dobré ísť bez toho, aby ste o nej niečo vedeli. Aspoň mne sa to vyplatilo. Transparent je seriál o rodine, ktorú tvoria rozvedení rodičia, tri deti, ich deti, partneri, partnerky. Otec rodiny, univerzitný profesor politických vied v dôchodkovom veku, chce žiť svoje pravé ja a prizná sa svojej rodine, že je transgender. Aj keď sa seriál volá Transparent, je to seriál o rodine, ľuďoch, medziľudských vzťahoch, komunikácii a rodovej identifikácii. Tiež o tom, že nikdy nie je neskoro žiť ako svoje pravé ja.
Spoločné: rodová identita, rodina, vzťahy


Lunar Chronicles (knižná séria) a Once Upon a Time (TV show)



Lunar Chronicles je knižná séria, ktorá má 4 časti plus jednu novelu o zrodení záporáčky série. Knihy rozprávajú príbeh známych rozprávkových postáv, ale autorka do série zakomponovala scifi twist, čím známe príbehy okorenila. OUAT je seriál, kde tiež vystupujú rozprávkové postavy, ale aj postavy z literárnych diel ako takých. Napríklad takého doktora Frankensteina by som rozprávkovou postavou nenazvala. Knižná séria má oproti seriálu, okrem spomínaného scifi twistu, jednu výhodu: vie kedy má skončiť. Nebudem tvrdiť, že OUAT sa mi nepáči, ale už je to nejaké pridlhé. V tom seriáli už zachraňovali asi všetky postavy niekoľkokrát, mali tam minimálne 5 kliatob, niekoľko vymazaní pamäte a teraz sa púšťajú do menej známych príbehov. Niekedy je dobré vedieť kedy prestať. Ale no nebudem zlá, ja som hard core Captain Swan shipper :)
Spoločné: retelling príbehov rozprávkových a literárnych postáv


My Lady Jane (kniha) a Gilmore Girls (TV show)



Medzi moje najobľúbenejšie literárne postavy patria jednoznačne tie, ktoré rady čítajú. Povedzme si pravdu, postavy čitateľov sú mojimi najobľúbenejšími v akomkoľvek médiu. A práve táto črta hlavných postáv spája knihu alternatívnej histórie My Lady Jane a televízny seriál Gilmore Girls (alebo ak chcete slovenský názov Ženy z rodu Gilmorovcov). Jane, podobne ako Rory, chodí všade s knihou, ak má nejaký problém, obráti sa na knihy. Je veľmi bystrá a sčítaná. Akurát, že žije vo svete, kde sa ľudia dokážu meniť na zvieratá, jej nastávajúci je cez deň kôň, a na veľmi malú chvíľu sa stane kráľovnou. A na túto tému neprečítala žiadnu knihu! Rory žije v čudnom mestečku, ktoré obývajú ešte čudnejší obyvatelia, z ktorých sa prekvapivo ani jeden nemení na zviera, aj keď nič sa nedá s istotou vylúčiť. Má mamu, s ktorou si veľmi dobre rozumie, chodí do nóbl školy a všade so sebou vláči knihy.
Spoločné: hlavná postava miluje knihy!, plus očakávajte veľkú dávku sarkazmu a irónie

Aké knihy či seriály z vyššie spomínaných ste čítali, resp. videli? Máte nejaké iné dvojice kniha-seriál, na ktoré som zabudla?

Do prečítania...

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Môj 2016

Rok 2016 bol najlepším rokom môjho života. Som si vedomá, že z hľadiska správ a svetových udalostí to nebolo dobré, ale pre mňa osobne bol rok 2016 skvelým, jedinečným a úžasným.
Začala som diplomovkou. To bol môj hlavný projekt v prvých mesiacoch roka. Bol to boj, naučila som sa veľa nielen o blogoch, ale aj sama o sebe. Popri usilovnej práci som pozerala The 100. Ako odmenu, väčšinou. V tomto období som sa zamilovala do piesní z muzikálu Hamilton a tiež som sa namotala na podcasty (*spoiler: v poslednom čase som sa odmotala). Po diplomovke prišlo na rad učenie sa na štátnice a príprava na prijímacie skúšky na doktorandské štúdium. Neraz som si kládla otázku na čo som sa to dala, keď som nevedela ani prihlášku vypísať... stáva sa aj lepším.
Niekedy na jar vyšla v slovenčine kniha Patricka Ness  The Rest of Us Just Live Here a moja GR reakcia na knihu sa dostala na jej obálku! Ešte stále sa z toho vytešujem a kniha ma v noci straší, lebo jej chrbát (a predná strana, ale ja vidím z p…

MOJE NAJ: Knihy 2016

Znova je tu, ten čas, keď sa začal nový rok a ja mám potrebu uzavrieť ten minulý kopou článkov o knihách, ktoré som v uplynulom roku prečítala. Pre rok 2016 som sa rozhodla pre top osem, nie pre napr. 16. Dôvodov je niekoľko, začínajúc tým, že som neprečítala veľa kníh, a určiť top 16 zo 66 sa mi zdalo priveľa. Druhým dôvodom bolo, že tento rok vo mne ostala tých kníh pomenej. O to sú však tieto lepšie :) TOP 8 roku 2016 je:
Crooked Kingdom by Leigh Bardugo - Posledná kniha, ktorú som v roku 2016 prečítala bola tým najlepším, čo som v minulom roku prečítala. Poradie kníh je skôr podľa toho ako som ich čítala, ale Crooked Kingdom sa mi čítalo a páčilo jednoznačne najviac. Kniha mala všetko čo mám rada: akciu, vzťahy, skvelé prepracované postavy, atmosféru, krásnu obálku, sarkazmus. A preto je, aj keď sa nehráme na favoritov, tým najlepším čo som v roku 2016 čítala. A keby len v minulom roku...We Should All Be Feminist by Chimamanda Ngozi Adichie - Táto kniha, myslím si, nepotrebuje žiad…

Sarah J. Maas: A Court of Mist and Fury

*Ide o recenziu druhej časti v sérii, preto článok obsahuje spoilery pre prvú časť. Článok obsahuje spoilery aj pre recenzovanú knihu, lebo som sa nevedela udržať na uzde. Čítajte na vlastné riziko.*

“I was not a pet, not a doll, not an animal.
I was a survivor, and I was strong.
I would not be weak, or helpless again
I would not, could not be broken. Tamed.”

Moja láska pre SJM a jej knihy nie je tajomstvom. Ešte aj moja mamina vie, ktoré knihy myslím ak spomeniem "tú sériu" (tak je u nás doma známa Throne of Glass séria). A ako správna fanúšička som sa pustila aj do čítania jej druhej série, ktorá má veľmi dlhý názov, preto ho napíšem len raz, potom budem používať skratku. Tou sériou je A Court of Thorns and Roses, inak známa ako ACOTAR.

Prvá kniha sa mi páčila. Aj recenziu som na ňu napísala. Kniha sa mi páčila aj keď hlavná hrdinka mi liezla na nervy, hlavný hrdina bol nezaujímavý, jeho priateľ, ale najmä záporák mali viac charizmy. Ale aj tak sa mi kniha páčila. Veľa vecí,…