streda, 8. februára 2017

O spoileroch. Zamyslenie #15

zdroj

Článok obsahuje *spoilery*


Včera mi Gina Rodziguez, hlavná predstaviteľka seriálu Jane The Virgin, na instagrame vyspoilerovala čo sa stane v najnovšej časti seriálu. Chvíľu som sa hnevala, ale vďaka onej informácii som sa nevedela dočkať kedy prídem domov a pozriem si najnovší diel (inak zvyknem pozerať až cez víkend). Počas sledovania som stále čakala na "ten" okamih, a potom keď prišiel, nezasiahol ma o nič menej akoby bol, ak by som o ňom nevedela. Vedela som len, že postava zomrie, nevedela som ako a prečo. Táto postava mohla zomrieť na veľmi veľa spôsobov. V JTV ľudia zomrierajú veľmi bizardne - napichnutí na ľadovú sochu ryby, čo má vpredu ostrý hrot, zaliati do betónu, a podobne. A aj keď som o tejto udalosti vedela, celá scéna ma dostala, najmä Gina Rodriguez, ktorá bola skvelá.

A prečo vám toto všetko rozprávam? Táto príhoda mi vnukla nápad na tento článok: sú spoilery zlé alebo dobré, resp. vyhýbať sa im ako čert krížu alebo nie sú až tak na škodu?

Povedzme si na rovinu, niektoré veci už sú tak zakorenené v kultúrnej pamäti, že sa za spoilery ani nedajú považovať - napr. fakt, že Darth Vader je otcom Luka a Lei, alebo fakt, že Luke a Leia sú súrodenci, to, že Anna Karenina skočí na konci pod vlak, že Harry Potter si zoberie Ginny a Ron skončí s Hermionou. Ak som vám teraz niečo prezradila, sorry, ale toto nie je nová vec.

Na tomto mieste sa dostávame k otázke času. Ako dlho môžeme niečo považovať za spoiler? Napr. nová epizóda seriálu sa vysiela v nedeľu večer, v pondelok ráno je už v poriadku vyliať si srdce zo svojho sklamania/šoku/radosti na internete? A ako je to v súvislosti so seriálmi, ktorých celá séria sa dá streamovať naraz? A knihy? Kedy je možné prediskutovať koniec knihy či knižnej série bez obligatórnych upozornení na "text obsahuje dôležité časti deja"? Osobne ma viac nahnevá ak si vyspoilerujem čo sa stane v knihe zbytočným brázdením nebezpečných zákutí internetu. Predsa len do knihy musím investovať viac času ako do seriálu či filmu. Často čítam niekoľkodielne série, tam je niekedy zložité napísať aj recenziu na nejakú povedzme tretiu-štvrtú knihu (ale aj na druhú).

Aby som to ešte viac skomplikovala, niekde som čítala, že spoilery sú dobrá vec, lebo ľudia pozerajú napr. diel seriálu a čakajú na to kedy sa *spoiler* stane. Ako sa to stalo aj mne. A potom je tu aj to čo je vlastne samotným spoilerom. To je asi individuálne, pre niekoho je spoilerom len veľká vec (ako je to vlastne aj v definícii pojmu spoiler, ktorá hovorí, že ide o prezradenie dôležitej časti deja), pre niekoho je spoilerom pomaly aj farba oblečenia postavy.

Dlhý monológ, ktorý toho veľa neozrejmil, ale našiel problém na každé riešenie :)

Čo vy a spoilery? Vyhýbate sa im ako čert krížu alebo vám to je v podstate jedno? Mňa by len naštvalo ak by som si vyspoilerovala Stilesove rodné meno, čo sa mi našťastie nestalo :)

Do prečítania...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára